Dociekaj i eksperymentuj! Czyli funkcje ekspresów do kawy

funkcje ekspresów do kawy

Czasami nawet jeden drobny szczegół może mieć znaczenie: zainspirować nas do eksperymentów, dodać wyrazistych barw do rutyny, jak i podarować wyjątkowe i niezapomniane chwile. Co ważne, nie musimy czekać na taki szczegół od wszechświata – możemy się natchnąć sami! Proponujemy pójść drogą domowego baristy i urządzić sobie kawową ,,pracownię chemiczną’’ we własnej kuchni! I nie chodzi tutaj o profesjonalne kursy baristy, tylko trochę… twórczej duszy i dobrego sprzętu. 

Nowoczesne ekspresy do kawy posiadają funkcje, które pozwolą nam się zabawić podczas przygotowywania napojów o smaku jeszcze lepszym niż ten z kawiarni. Zapraszamy więc do czytania i sprawdzenia własnej kreatywności.

Źródło: Przyjaciele Kawy

Pianka niczym puszysta chmurka

Jeśli często chodzisz do kawiarni i lubisz obserwować pracę baristy albo baristki, możesz zauważyć, iż podczas przygotowywania kawy typu latte albo flat white używają oni tzw. cappuccinatore: spieniacza do mleka bądź dyszy parowej. Pierwsze wymienione urządzenie – spieniacz – posiadają zazwyczaj automatyczne ekspresy do kawy. W tym przypadku musimy tylko nacisnąć przycisk i czekać na aksamitną piankę. Z kolei dysza parowa jest trudniejsza w obsłudze, ponieważ sami musimy regulować proces spieniania. Najczęściej jest przeznaczona dla ekspresów kolbowych. 

Do ubijania najlepiej stosować schłodzone mleko (2-6°C). Trwałą, miękką i kremową piankę uzyskamy z mleka z najwyższą zawartością białka. Ilość tłuszczu również wpływa na smak, konsystencję i to, jak długo utrzyma się pianka. Możemy stosować zarówno mleko chude, jak i tłuste, np. o zawartości 6%. Z reguły mleko do cappuccino będzie miało 3% lub więcej, a do latte lub latte macchiato potrzeba nam od 1,5 do 2,5%. 

Nic straconego w przypadku osób, które nie tolerują laktozy albo są na diecie wegańskiej. Mleko roślinne również jak najbardziej pasuje do ubijania. Tradycyjną alternatywą będzie napój sojowy, który zawiera dużą ilość białka, a tym samym szybko się spienia. Mleko migdałowe czy owsiane, które także często są używane w kawiarniach, mają mało białka, dlatego trudno będzie uzyskać trwałą i gęstą piankę. 

Ekspresy do kawy na kapsułki z pojemnikiem na mleko

Często ekspresy do kawy na kapsułki lub saszetki do przygotowywania napojów używają wyłącznie wody. Kremowej konsystencji dla kawy dodaje tylko mleko w proszku, zawarte w kapsułce czy saszetce. Nie jest to z pewnością najlepsze rozwiązanie, jeśli chodzi o autentyczność smaku… Właśnie dlatego marki dodały do swojej oferty ekspresy do kawy na kapsułki z pojemnikiem na mleko, np. Nespresso Lattisima albo Citiz & Milk. Owe rozwiązanie pozwala do wcześniej omawianego eksperymentowania z rodzajami mleka.

Źródło: Przyjaciele Kawy

Regulacja mocy kawy

Najprostszym sposobem na uzyskanie mocnej kawy jest wykorzystanie większej ilości ziaren. Aczkolwiek nowoczesne postępowe ekspresy do kawy dają o wiele więcej możliwości. Przykładowo niektóre z urządzeń ciśnieniowych mają możliwość regulacji temperatury wody – wielu baristów wybiera przedział od 92 do 95 stopni Celsjusza. Jeżeli temperatura wody będzie za wysoka, napój będzie gorzki, vice versa – wodnisty i kwaśny, dlatego ważne jest odnalezienie złotego środka. Ponadto w ekspresach można ustawić ciśnienie, od którego zależy, w jak szybkim czasie będzie przygotowany napój, co wpłynie na moc naparu – za pomocą 15-20 barów otrzymamy intensywną i aromatyczną kawę. 

Kolejną istotnym parametrem jest ilość wody. Ekspresy do kawy pozwalają dostosować objętość kawy do osobistych preferencji. Uwaga, nieznaczna różnica w przykładowe 10 mililitrów bardzo wpływa na intensywność smaku! Im mniejsza objętość kawy, tym bardziej kwaśny smak i mniejsza ilość kofeiny, zaś im więcej wody, tym więcej goryczy i kofeiny. Ekspresy do kawy pozwalają także wybrać poziom aromatu. Na przykład urządzenia marki Nivona szczycą się technologią Aroma Balance System, która oferuje trzy poziomy aromatu – kwaskowatość z nutą owocową, lekką goryczkę albo mocną, aromatyczną kawę. 

Moc kawy możemy regulować również poprzez zmienianie grubości mielenia. Jeżeli chcemy uzyskać mocny, bogaty smak, musimy zwiększyć ilość kawy i zmielić ją drobniej. I odwrotnie – jeśli chcemy słabszego, łagodniejszego naparu, mielimy kawę na grubo i zmniejszamy ilość kawy. Automatyczne ciśnieniowe ekspresy do kawy najczęściej mają funkcję ustawienia mielenia, dlatego można się wypróbować różne opcje, przykładowo niektóre modele Philips oferują 12 poziomów.

kawa smakowa
Źródło: Przyjaciele Kawy

Nieodkryte smaki…

Czy mówią Ci coś nazwy Leche Manchada, Cafe Bombon, Eiskaffe albo Kaisermelange? Są to tylko jedne z niewielu nieznanych rodzajów napojów kawowych, które naprawdę są warte spróbowania! Przykładowo Kaisermelange składa się z miodu, żółtka i koniaku. Eiskaffe to napój typu cold brew, kiedy musimy ostudzić świeżo zaparzoną kawę, następnie dodać do niej lody waniliowe i świeżą bitą śmietanę. Idąc dalej, niektórzy w poszukiwaniu nowych doznań dla swoich kubków smakowych próbują eksperymentować nawet dodając do kawy czosnek czy kurkumę… 

Na pomoc przychodzą również syropy. Dodajmy, iż chociaż na rynku są ich setki, nie wszystkie nadają się do tworzenia mieszanek kawowych. Warte uznania są syropy jagodowe i owocowe (wiśnia, banan, truskawka itp.), deserowe (ciasteczka z czekoladą, tiramisu itp.), pikantne (wanilia, cynamon itp.), orzechowe (pistacje, migdały itp.). Są to ciekawe i warte wypróbowania opcje, które dodają nowych, wyrazistych akcentów do zwykłego czarnego naparu.

Podsumowanie

Istnieją przeróżne sposoby na eksperymentowanie ze smakiem kawy. W przypadku ekspresów do kawy wystarczy po prostu minimalnie zmienić ustawienia, a zaparzony napój będzie całkowicie inny. Chociaż wydaje się, że kawa jest tak codzienną rzeczą w naszym życiu, jednak nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki – nigdy nie zrobimy dwóch identycznych filiżanek kawy!

Written by 

Zespół zgranych i doświadczonych marketingowców, którzy uwielbiają dzielić się fachową wiedzą. Od wielu lat śledzimy najnowsze trendy reklamowe i wspieramy firmy fachową wiedzą marketingową.