Metody prospectingowe

Metody prospectingowe

Umiejętnie przeprowadzony prospecting to najlepszy sposób na poprawienie wyników sprzedażowych – wie o tym każdy doświadczony manager. Osobom niezaznajomionym z tematem warto na początek przedstawić przytoczony termin, aby łatwiej było zrozumieć omawiane zagadnienia. Samo słowo prospecting w języku angielskim oznacza poszukiwanie, tak więc w żargonie sprzedażowym przyjęło się określać za jego pomocą ogół działań mających na celu odnalezienie potencjalnych klientów. Jednym z najpopularniejszych sposobów na dotarcie do zainteresowanych osób jest cold calling, natomiast warto poznać również inne ciekawe techniki.

Metody prospectingowe

Niespodziewane telefony od konsultantów proponujących najnowsze rozwiązania w dowolnej dziedzinie nie są zapewne dla nikogo nowością. Każdego dnia akceptujemy przy różnych okazjach sprytnie skonstruowane zgody marketingowe, które pozwalają innym firmom kontaktować się z nami w przyszłości, zazwyczaj w celu prezentacji oferty sprzedażowej. Wspomniany wcześniej cold calling to hasło oznaczające po prostu niezapowiedziany kontakt telefoniczny. Wiele osób uważa to za wybitnie natarczywą metodę poszukiwania klientów, ale nie bez powodu stosuje się ją już od wielu lat. Jest ona co prawda działaniem na pograniczu spamu, ale idąc na ilość prędzej czy później uda się trafić za pomocą cold callingu na potencjalnie zainteresowaną osobę.

Podobną zasadą działania charakteryzuje się kolejna popularna metoda prospectingowa, jaką jest cold mailing. W tym wypadku jako medium zamiast telefonu wykorzystuje się pocztę elektroniczną, ale cel pozostaje niezmienny i jest nim oczywiście pozyskanie leada. Zadanie może się na pierwszy rzut oka wydawać w tym wypadku o wiele bardziej skomplikowane, bo przecież mail może z łatwością zaginąć w natłoku innych wiadomości. Trudno nie odebrać dzwoniącego telefonu, który przypomina o sobie dźwiękiem i wibracjami, natomiast przeoczenie oferty przesłanej za pomocą cold mailingu nie będzie niczym nadzwyczajnym. W obu przypadkach o skuteczności decyduje jednak nie sposób przekazu, a dobrze przemyślany komunikat, który powinien być nakierowany na zaspokojenie potrzeb klienta.

Jaką metodę prospectingową wybrać?

Niezależnie od tego czy w strategii marketingowej postawimy na cold calling, czy też wybierzemy raczej bardziej zautomatyzowany cold mailing, całość zawsze warto uzupełnić działalnością na portalach i sieciach branżowych. Warto tu przytoczyć kolejne pojęcie, którego popularność znacznie wzrosła ostatnimi czasy – chodzi tu o social selling. Można to w dużym skrócie opisać jako ogół działań, mających na celu budowanie świadomości marki za pomocą mediów społecznościowych. Tego rodzaju serwisy łączą i poszerzają sieć kontaktów między specjalistami i firmami, dlatego są doskonałym miejscem do prezentacji oferty. Należy przy tym pamiętać, że proponowanie produktów i usług powinno nieść ze sobą wartość dodaną, gdyż w przeciwnym wypadku social selling zamiast budować markę zostanie po prostu odebrany jako natarczywa próba sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *