Na pewno nie raz słyszałeś, jak kolory wpływają na samopoczucie i emocje, jak komuś jest dobrze w żółtym albo, że niebieski podkreśla czyjeś oczy. Barwy, którymi się otaczamy i ich postrzeganie zależy od wielu czynników. Nie tylko przez kolor ścian czy ubrania, psychologia kolorów wpływa na nas również w marketingu. Jakie jest znaczenie kolorów w reklamie?
Teoria barw
Statystyki mówią, że aż w 65% klienci uzależniają wybór produktu od przedstawionych na nim barw. W tym przypadku warto zapoznać się z ich teorią, czyli kołem kolorów. Zbudowane jest na zasadzie kontrastów – przeciwne kolory leżą naprzeciw siebie. Po jednej stronie znajdują się ciepłe, aktywne kolory: czerwień, żółty, pomarańcz. Naprzeciwko zimne, obojętne odcienie, jak niebieski, zielony i fiolet. Łączenie ze sobą którychkolwiek kolorów daje zawsze udana kompozycje – to właśnie koło kolorów. Takie informacje można znaleźć w podręcznikach i książkach o reklamie i marketingu. Zestawiane tam są kolory harmonijne, wybrane z koła.
Jakie jest znaczenie kolorów w reklamie? Psychologia barw
Biały, czarny i szary to kolory neutralne. Ciepłe uznaje się za żywe, energiczne, chłodne (zimne) z kolei za uspokajające i kojące. Do kolorów i barw dochodzą cienie, odcienie i tony. Teraz trzeba nauczyć się je odpowiednio stosować.
Kolor czerwony, co jest udowodnione naukowo, przyspiesza szybkość decyzji u ludzi. Dlatego tak często widzimy napisy, tytuły i nazwy o takiej barwie. To również kolor emocjonalny, kojarzy się z miłością, ale również krwią. Przez swoją dynamikę, agresję idealnie nadaje się do promocji, okazji, czy dynamicznej reklamy np. napojów energetyzujących. Oddaje również dobrze erotyzm, np. czerwień ust czy paznokci. Różne odcienie tego koloru oddadzą różne jego cechy. Najbardziej znaną czerwoną reklamą jest Coca Cola.
Żółty to radość, szczęście, pogoda ducha. Taki pozytywny kolor nada się do codziennych spraw, takich jak rzeczy dla dzieci, możliwości spędzenia wolnego czasu czy rodzinne promocje. Bezpieczna, świeża barwa używana przez takich gigantów jak McDonald czy IKEA.
Pomarańczowy to połączenie żółtego i czerwonego, a więc łączy w sobie energię i radość. Oddając dwie tak pozytywne cechy, stymulując chęć do działania i szczęście idealnie dotrze do młodych ludzi. Dodatkowo, pochodząc od pomarańczy wpływa na apetyt, dlatego nada się również do gastronomii. Na pewno znanymi przedstawicielami tego koloru jest Orange lub Allegro.
Zielony – nadzieja, harmonia, przyroda. Jest przeciwny do czerwonego, symbolizuje stabilizację i bezpieczeństwo. Idealnie odda naturalność (np. ekologiczna żywność, kosmetyki) oraz nieszkodliwość (np. medycyna). Najlepszymi odcieniami będzie oliwkowy oraz morska zieleń. Znany z logo stacji paliw BP lub Sony Ericsson.
Kolor niebieski – morze, otwarta przestrzeń, woda. Jest symbolem wiary, stabilności, mądrości. Oczywiście najlepiej będzie pasował do reklam wody i związanych z nią rzeczy (np. ryby), ale również odnosi się do czystości oraz powietrza (np. linie lotnicze). Niebieski tłumi apetyt, więc nie nadaje się do gastronomii. I jasne, i ciemne odcienie mają dobry wpływ na emocje u człowieka. Przedstawiciele to na przykład Danone lub Adidas.
Czarny, choć jest kolorem neutralny, oddaje moc, siłę i elegancje. Nada się do prestiżowych reklam (np. moda). Uwypukla inne barwy, gdyż sam ma działanie wyszczuplające. Często używany jako tło. Firmy stosujące ten kolor to np. Puma i Sony.
Znaczenie kolorów w reklamie – podsumowanie
Kolory to kopalnia symboli, znaczeń i wpływów na ludzi. Nie zapominajmy jednak, iż ich odbiór zależy też od wieku, płci, czy nawet narodowości! Gdy znamy już swoją grupę odbiorców warto zagłębić się bardziej w psychologię kolorów i teorię barw, gdyż może mieć to świetne skutki w skuteczności reklamy firmy.