Jak zły wybór dostawcy usług hostingowych może negatywnie wpłynąć na popularność projektu internetowego?

zły wybór dostawcy usług hostingowych

Domena i hosting – to dwie rzeczy, które są niezbędne do prawidłowego działania każdej witryny internetowej. Można co prawda stworzyć własne serwery i nie zaprzątać sobie głowy usługami hostingowymi firm trzecich, ale większość osób się na to nie decyduje, zwłaszcza, jeśli są to osoby prywatne lub niewielkie firmy.

Dobry hosting może być tanim, skutecznym i wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób, które mają niewielkie pojęcie w kwestii IT i chcą prowadzić swoją stronę przy minimum wysiłku. Żeby tak się stało, trzeba jednak odpowiednio ten hosting dobrać. Na rynku jest wiele ofert, a żadna z nich nie będzie dobra dla absolutnie każdego – wiele zależy od indywidualnych okoliczności. Jak podjęcie złej decyzji w kwestii hostingu może negatywnie wpłynąć na wyniki strony? Wyjaśniamy!

Zły hosting, czyli jaki?

Zły hosting to przede wszystkim zbyt wolny hosting. To z serwerów hostingodawcy użytkownicy będą pobierali treści znajdujące się na naszej stronie podczas jej ładowania. Jeśli hostingodawca korzysta ze starych dysków czy mało nowoczesnych technologii, użytkownicy to odczują i niewykluczone, że zamkną stronę, zanim w ogóle zdąży się ona załadować. W obecnych czasach nikt bowiem nie lubi długo czekać – potencjalni klienci lub czytelnicy oczekują, że strona załaduje się błyskawicznie. Jest to jak najbardziej możliwe, ale wymaga właściwej optymalizacji strony i doboru właściwego hostingu.

Przez zły hosting można także rozumieć taki, który oferuje zbyt mały limit transferu lub miesięcznej ilości użytkowników bądź przestrzeni dyskowej. Oczywiście, ten sam hosting może być idealny dla osób, których witryny gromadzą niewielki ruch. W związku z tym, jak już wspomniano, dużo zależy od tego, w jakiej sytuacji się znajdujemy – ile mamy treści na stronie, jak wiele osób miesięcznie nas odwiedza i nie tylko.

Kolejna ważna kwestia, która jest swego rodzaju czerwoną flagą, jest niski poziom bezpieczeństwa hostingu. Niepokojący jest też niski uptime, który oznacza, że hosting często może ulegać awarii, w których czasie witryny korzystające z niego będą niedostępne. Oczywiście, awarie i potknięcia mogą zdarzać się nawet najlepszym. Dowodem na to jest chociażby pożar w serwerowni OVH, który wyłączył wiele serwisów internetowych na dość długi okres. Tutaj był to jednak tylko rzadko spotykany wypadek przy pracy, a niektórym innym hostingom awarie zdarzają się nagminne. Jest to szczególnym problemem w przypadku hostingów darmowych lub bardzo tanich.

Hostingów „za 0” najlepiej całkowicie unikać, ponieważ każdy z pewnością zdaje sobie sprawę z tego, że nic w tym świecie nie ma za darmo. „Darmowe” hostingi nie tylko charakteryzują się niską wydajnością (kiepskim sprzętem, niskimi limitami transferu i przestrzeni dyskowej), ale też często nie zachowują odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, a do tego niewykluczone, że będą handlowały naszymi danymi. Dlatego też za tego typu usługi najlepiej zapłacić. Już za kilkadziesiąt złotych rocznie można znaleźć warte uwagi, bezpieczne usługi, więc nie warto maksymalnie oszczędzać.

Potencjalne efekty złego hostingu

O efektach złego doboru hostingu wspomnieliśmy już nieco powyżej, ale warto zająć się tym tematem dokładniej. Trzeba bowiem pamiętać, jak ważną rolę hosting odgrywa w prawidłowym funkcjonowaniu strony. Niedziałający hosting oznacza, że witryna również nie będzie działała, co wiąże się z utratą potencjalnych klientów i odwiedzających. Dodatkowo, szybkość ładowania strony ma duży wpływ na SEO, więc wolna strona może mieć problem z wspięciem się na szczyt wyników wyszukiwania w Google na ważne dla niej słowa kluczowe.

Użytkownicy zniechęcą się także, jeśli będzie on mało wydajny, na przykład z uwagi na przestarzałe dyski – najlepszą i najszybszą opcją obecnie są dyski SSD NVMe, absolutnie nie powinno się korzystać z hostingów opartych na dyskach HDD. Omawialiśmy także kwestię niskiego poziomu bezpieczeństwa w złych, mało rzetelnych hostingach.

Trzeba przy tym pamiętać, że sam dobry hosting nie jest w stanie zapewnić witrynie 100% bezpieczeństwa, jeśli nie zostaną podjęte pewne dodatkowe kroki. Tutaj można przeczytać o tym, jak zadbać o bezpieczeństwo WordPressa – biorąc pod uwagę, jak wiele polskich firm i osób prywatnych korzysta z tego systemu zarządzania treścią w swoich witrynach, poradnik ten może okazać się przydatny.

Jak wybrać dobry hosting?

Wiemy już, czym charakteryzuje się zły hosting i jak może on negatywnie wpłynąć na popularność strony. Następne pytanie, które może się pojawić, to pytanie dotyczące kryteriów wyboru właściwej usługi. Nie da się ukryć, że jest ich sporo. Podstawowe kwestie, na które powinno się zwrócić uwagę przy wyborze hostingu, to:

  • rodzaj dysku i procesora
  • dostępny transfer
  • przestrzeń dyskowa
  • wersja HTTP i PHP
  • uptime.

Warto także sprawdzić, czy hostingodawca oferuje w pakiecie jakieś dodatki, takie jak certyfikat SSL, rejestracja domeny czy darmowe wsparcie przy migracji z obecnego hostingu (jeśli aktualnie już z jakiegoś korzystamy). Nie są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania hostingu, ale bywają bardzo przydatne, zwłaszcza dla osób początkujących, które nie mają dużego doświadczenia z hostingami.

Konkurencja na rynku hostingów jest spora, dlatego też usługodawcy przerzucają się coraz to lepszymi propozycjami i starają się urozmaicać swoje oferty. Sporo zyskują na tym klienci, którzy mogą przebierać w coraz to lepszych ofertach.

Wszystkie te kwestie mogą wydawać się czarną magią dla osób „nietechnicznych”. Jednak bez obaw – jest sposób na to, aby wybrać najlepszy hosting i nie przepłacić, nawet, jeśli nie posiada się żadnej wiedzy w tym zakresie. Dokładniej mówiąc, tutaj możesz przeczytać o sprawdzonych narzędziach, które pomogą Ci to osiągnąć. Tego typu rankingi, przygotowane przez ekspertów w tej dziedzinie, są bardzo użyteczne i pomagają wielu osobom oszczędzić czas i pieniądze na poszukiwaniu właściwego hostingu.

Wystarczy zapoznać się z wadami i zaletami każdego z proponowanych rozwiązań i skonfrontować je ze swoimi potrzebami i wymaganiami, aby wybrać najkorzystniejszą ofertę w swojej sytuacji. Pamiętaj, że w niektórych branżach pojawi się konieczność skorzystania ze specjalistycznego hostingu, na przykład takiego, który posiada wystarczająco dobre zabezpieczenia (tak jest na przykład w przypadku danych medycznych – nie można ich przechowywać na pierwszym lepszym hostingu).

Dodatkowo, inny będzie optymalny hosting dla zwykłej strony firmowej, a inny dla sklepu internetowego, który rządzi się swoimi własnymi prawami. Niektórzy hostingodawcy mają dedykowane pakiety dla e-commerce – warto rzucić na nie okiem, ponieważ mogą okazać się wartościowymi propozycjami.

Warto skorzystać z zestawu 9 najważniejszych pytań, które należy zadać hostingodawcy podczas wybierania hostingu. Ta „ściągawka” przyda się szczególnie osobom zielonych w kwestiach związanych z IT.

Przy okazji warto wspomnieć, że bardzo wiele hostingów udostępnia w różnych zakątkach Internetu (np. na stronach influencerów zajmujących się tego typu tematami) kody rabatowe na swoje usługi, które mogą znacząco obniżyć ich cenę (przynajmniej w pierwszym roku korzystania z nich). Dobrym pomysłem jest poszukanie takiego kodu przez złożeniem zamówienia, ponieważ dużo można w ten sposób oszczędzić.

Written by 

Zespół zgranych i doświadczonych marketingowców, którzy uwielbiają dzielić się fachową wiedzą. Od wielu lat śledzimy najnowsze trendy reklamowe i wspieramy firmy fachową wiedzą marketingową.